lördag 26 december 2009

Sommaren 2001 i juni körde vi sista dagen i Svenljunga garaget under Kjellgrens buss ledning.
Cirka 2 månader innan var det bestämt att jag skulle börja i Lilla-Edet på Swebus
Så jag hade inte ens i fantasin ens tänkt mej följa med över till Borås Lokaltrafik AB
Vill nämnligen inte ens ta i företaget med handskar och tång!!!!!! var anställd där sommaren 1998 och fick då se vad jag inte ville se ......

Ledningen på Kjellgrens utlovade 5000 kr till varje förare som stannade trafiktiden ut!
Vart blev dem pengarna av tro?
Trafiken skulle i gång en lördag.. Vad jag retar mej på var att nya entrepenören i detta fallet Borås Lokaltrafik AB redan tagit över garaget flera dagar innan vi ens kört klart.
Dem tog bort vår bränsletank, dem bytte lås så vi inte kom in. och dem ställde bussar i vägen!!
När jag sen kom till Swebus var det som ett nytt himmelrike... alla var snälla trevliga och hjälpsamma... Stannade i Lilla-Edet i cirka 6 månader innan jag fick erbjudande om en verkstadschefstjänst (fortfarande Swebus) i Gislaved. Givetvis tog jag den ... var där i 2 år innan Arriva kom och tog över trafiken ....

Flytt igen nu till Falköping (Swebus) Började som bussmek sedermera förare och tillfällig driftledare efter några år där kände jag att jag ville ha mer arbetsuppgifter ...
Swebus Varberg sökte efter en Serviceledare ... enligt mina kontakter i Swebus så ska en Serviceledare ha ansvar för personal / inköp och drift i driftområdets alla garage.
Här var det en surmajja i Falkenberg som la sig emot företagets mål!! och ledningen gör inget åt det!!

Borås Lokaltrafik har hela tiden sedan år 2001 varit nästintill ensamma på marknaden i Sjuhärad
Och det har dem sköt jättedåligt ..det har varit bussar som varit 21 år gamla!! -85or rullade 06
Dem har brutit så till den grad när det gäller årsmodeller så vore jag Västtrafik skulle ledningen för BL få en spark i röven på stående fot!!!
En Eloge till er som har stått ut dem detta som förare ..... verkligen ....

Blev så glad när dem tappade färdtjänsten våren 2009
sen när Veolia fick 70 bussar trots att BLs ledning överklagat igen!! Ännu bättre
som grädde på moset så tog Sjuhärads buss över 80 procent av all skolkörning i Borås kommun
Borås Lokaltrafik var igen förlorare ... kan det bli ett bättre år? Knappast ialla fall inte för mej som hatat Borås Lokaltrafik sedan 1998 när dåvarande en ledningens personer skällde ut mej av en orsak som jag inte ens hade med att göra!! Ja jag ska skriva mer om XX någon annan gång ... hur han välte ut alla papper från skrivbordet .. men det är en annan historia väl värd att läsa om.

Jag med många andra Boråsare undrar hur Borås Lokaltrafik kan köpa bussar när dem visar minusresultat nästan varje år!! För några år sedan var det så illa att det fattades 20 miljoner!!
Denna summa pengar tycker jag är helt sjukt av kommunstyrelsen att ge till Lokaltrafiken som stöd för dem inte ska kursa!!! Har styrelsen lagt så dåliga bud får dem faktiskt stå för det ur egen ficka ...inte meningen vi ska stänga skolor,dagis äldreboende bara för att några idioter på Lokaltrafiken sitter och leker bort våra skattepengar!!!
Är därför extra glad att den 27 feb 2010 är sista trafikdagen för halva bolaget ... 28 feb tar Veolia över ...detta borde ju firas!!!

Skål på er alla ....

3 kommentarer:

  1. Bra skrivit.Kan du skriva mer Gert det vore roligt att få mer info om honom?

    SvaraRadera
  2. Har du ngt regnr på dom -85:orna.
    Skulle vara kul att veta vad det kan vara för några bussar.

    SvaraRadera